W internecie, w w książkach oraz prasie znaleźć można bardzo dużą ilość diet. Niektóre z nich są bardziej popularne oraz posiadają szumne, doskonale znane nazwy, także na całym globie, jak choćby dieta odchudzająca south beach czy Dukana, inne z kolei to po prostu przykładowe jadłospisy zalecane ludziom, którzy pragną stracić na wadze mniejszą bądź większą ilość kilogramów. Tak naprawdę jednak zupełnie nie ma potrzeby precyzyjnie stosować się jakiejś konkretnej diety, żeby odżywiać się zdrowo, lekkostrawnie oraz zobaczyć tego efekty, czyli schudnąć. Zanim to nastąpi jednak należy zaopatrzyć się w pewną wiedzę, przede wszystkim na temat tego, które produkty są tuczące i jakich produktów wobec tego trzeba uniknąć kiedy chce się stracić na wadze, a jakich składników organizm bezwzględnie potrzebuje oraz nie można mu tego nie dostarczać nawet na najbardziej radykalnej diecie. To jest właśnie pięta Achillesowa mnóstwa znanych diet – ich autorzy koncentrują się głównie na tym, by stosujące je osoby straciły kilogramy, natomiast nie zwraca się uwagi na to, że może to nie być korzystne dla organizm. Na przykład popularna dieta kopenhaska, na której rzeczywiście mnóstwo osób zrzuciło wiele kilogramów, faktycznie może być bardzo skuteczna jeśli chodzi o redukcję masy ciała. Jednocześnie jednak jest wyniszczająca dla poszczególnych narządów naszego ciała, z tego powodu, że zakłada nie tylko przyjmowanie bardzo małej ilości kalorii, ale także monotonne odżywianie, przez co do naszego ciała nie są dostarczane ważne składniki, których potrzebuje. Może to mieć opłakane skutki, nie tylko jeśli chodzi o złe samopoczucie w trakcie stosowania diety, ale też nieunikniony efekt jo-jo po zakończeniu, a czasem nawet problemy zdrowotne.