Wiele osób ma problem z podniesionym stężeniem cholesterolu, a szczególnie frakcji LDL. Gdy zaobserwujemy u siebie w wynikach morfologii przekroczenie dozwolonej normy, trzeba wprowadzić czym prędzej zdrowe odżywianie, a mianowicie zrezygnować z żywności o wysokim poziomie przetworzenia. Obserwacje wskazują na to, że już po paru miesiącach od stosowania odpowiednio zmodyfikowanej diety, a więc takiej która dostarcza niezbędnych składników pokarmowych w odpowiednich proporcjach można zaobserwować poprawę złych wyników badań morfologicznych. Stosowanie diety przeciw cholesterolowej ma więc ogromne znaczenie na stężenie cholesterolu w krwi człowieka.
Osobom u których cholesterol przekracza dozwoloną normę, zaleca się wprowadzenie w życie konkretnych zmian, czyli między innymi zdrowych nawyków żywieniowych, co pozwoli uchronić przed rozwojem fatalnej w skutkach miażdżycy. Zdrowa dieta pozwalająca obniżyć cholesterol polega na ograniczeniu spożycia produktów obfitujących w cholesterol, które jednocześnie spowodują przyrost korzystnej jego frakcji, czyli HDL. Dieta ta jest zbliżona do diety krajów śródziemnomorskich, a więc bogata jest w ryby, warzywa i owoce oraz oliwę. Z menu wyklucza się czerwone mięso, podroby, tłuste wędliny typu parówki, boczek i salami. Zaleca się także rezygnację z masła, smalcu i twardych margaryn – produkty te obciążają wątrobę. Jeżeli chodzi o nabiał, to warto wykluczyć produkty typu śmietana z dużą zawartością tłuszczu, sery – żółty, topiony oraz pełnotłusty twaróg. Zdrowe odżywianie nie zawiera produktów typu fast food, chipsów, jasnego chleba, napojów alkoholowych, ciastek, herbatników, tortów, ciast, chałwy czy lodów. istnieją za to pewne substancje, które znacznie obniżają poziom cholesterolu, a mianowicie chodzi o kwas gama-linolenowy, karnitynę, lecytynę sojową oraz pyłek kwiatowy. Bardzo ważne jest także dostarczanie odpowiedniej ilości kwasów omega-3, które przyczyniają się do obniżenia zawartości trójglicerydów i cholesterolu LDL, a jednocześnie podnoszą cholesterol dobry, czyli HDL. Znajdziemy je w tłustych rybach morskich, jak również w oliwie i oleju.